Pré Pain

Pré Pain

Meer dan 100 jaar geleden begon in Oldenzaal een kleine lokale bakkerij met de naam Smithuis. Daaruit is Pré Pain ontstaan als dochterbedrijf, zij zijn inmiddels uitgegroeid tot een grote industriële bakkerij. Pré Pain is de marktleider en grote leverancier van broden in de schappen bij de Jumbo, Albert Heijn, Aldi en andere grote supermarktketens met klanten in heel Europa. Met een Twents karakter en aandacht voor ambacht is Pré Pain gespecialiseerd in luxe stokbroden met duurzame en lokale granen.

Bij de locatie in Oldenzaal werken meer dan 200 collega’s, waarvan 150 in vijf ploegendiensten, zodat de productie van stokbroden dag en nacht kan blijven draaien. De HR-afdeling vn Pré Pain heeft Waarborg ingeschakeld om de uitdagingen omtrent verzuim samen aan te pakken. Wij mochten HR-manager Sandra interviewen over deze samenwerking.

Wat is de aanleiding voor de samenwerking?

“Wij vinden het belangrijk om onze medewerkers goed te kennen, zodat we kunnen achterhalen wat ze nodig hebben om binnen de organisatie te functioneren. Het is fijn dat een externe partij deze gesprekken voert met de collega’s, omdat ze een onafhankelijke rol spelen. Je hoopt als HR-manager natuurlijk dat collega’s bij je durven te komen wanneer er iets is, maar dat gebeurt helaas niet altijd. Een externe partij kan makkelijker bij de oorzaak komen waarom iemand verzuimt of waarom iemand minder goed in zijn vel zit.”

“Een andere uitdaging waar we tegenaan lopen is dat als iemand zich ziek meldt, dit binnen het team moet worden opgelost. Daardoor moeten andere collega’s extra hard werken. Als dat voor één dag is, dan kan dat wel, maar dat kan niet dagen achter elkaar. Verzuim is voor niemand leuk, we doen er alles aan om dit zoveel mogelijk te voorkomen.”

Hoe ervaar je de samenwerking in de praktijk?

“Ik geloof in het pragmatische handelen van Waarborg. Jullie kijken buiten de medische kaders naar wat de echte reden is dat iemand niet kan re-integreren. Daarnaast herkent de inzetbaarheidsadviseur de patronen, ze durven bijvoorbeeld de leidinggevenden aan te spreken op cultuur of communicatie. De leidinggevenden hebben het druk met allerlei werkzaamheden en denken er niet altijd aan om een zieke medewerker eens op te bellen. Met toestemming van de medewerker deelt de inzetbaarheidsadviseur gespreksverslagen met de leidinggevenden. Zo worden zij eraan herinnerd om even contact op te nemen met hun collega, waardoor diegene verbonden blijft bij de organisatie en het team. Door deze open communicatie en het verbinden van de collega met de organisatie zorgen we voor een grotere kans op succesvolle re-integratie.”

Wat zijn de resultaten van de samenwerking tussen Pré Pain en Waarborg?

“De inzetbaarheidsadviseur is de brug tussen de leidinggevende en de zieke medewerker. Ze kijkt echt naar wat de persoon nodig heeft en stuurt niet gelijk iemand naar de huisarts. Als iemand met psychische klachten eerst langs de huisarts moet, dan langs de praktijkondersteuner voordat ze op de wachtlijst staan bij de psycholoog, dan ben je al maanden verder. De medewerker is inmiddels de verbinding met de organisatie verloren. Dan heb ik liever dat de medewerker direct bij de psycholoog terechtkomt. Als diegene de factuur niet kan betalen, dan kunnen we bij Pré Pain kijken wat mogelijk is. Dit doen we vooral om onze medewerkers te helpen, maar het bespaart ook geld. Een van de adviezen vanuit Waarborg was om een bedrijfsfysiotherapeut aan te nemen. Die geeft tips aan collega’s over hoe ze bijvoorbeeld het beste kunnen tillen, waardoor ze minder snel rugklachten krijgen en beter inzetbaar zijn. Ik ervaar de samenwerking tussen Waarborg en Pré Pain als prettig, eerlijk, transparant met een brede expertise. Dit zijn ook de reacties die ik heb gekregen van mijn collega’s.”