Een gezonde werkcultuur, advies van een werkgelukdeskundige
Een gezonde werkcultuur is een arbeidsvoorwaarde die je niet zo snel in een vacaturetekst ziet staan, maar toch is het de belangrijkste voorwaarde die je kunt bieden. Met een gezonde werkcultuur zorg je voor gelukkige en productieve collega’s die graag naar hun werk gaan. Daarnaast zorg je voor een veilige omgeving waar je medewerkers kritisch durven te zijn. Het aanpakken van de werkcultuur is een hele klus. Om handvatten te kunnen bieden gingen wij in gesprek met werkgelukdeskundige Nancy Harms. Zij vertelt waar je het beste mee kunt beginnen om een gezonde werkcultuur te stimuleren en deelt een paar handige tips.

Wat is een werkcultuur?

‘Werkcultuur is een ontzettend breed begrip. Kort gezegd is werkcultuur de manier waarop mensen binnen de organisatie met elkaar omgaan. Dit bepaalt vaak of medewerkers wel of niet fluitend naar hun werk gaan.’

Wat onderscheidt een gezonde van een ongezonde werkcultuur?

‘Hoe een cultuur zich vormt, komt voort uit het zichtbare gedrag en patronen binnen de organisatie én uit de waarden, normen, gedragsregels en basisovertuigingen die niet direct zichtbaar zijn.’

‘Medewerkers geven vaak als reden waarom ze met plezier naar hun werk gaan, dat ze het gevoel hebben dat hun werk zinvol is, dat ze waarde toevoegen aan de organisatie, zich gewaardeerd en veilig voelen, de vrijheid hebben om kritisch te zijn, ruimte hebben om fouten te maken en zich geaccepteerd voelen.’

‘Bij een gezonde werkcultuur, voelen medewerkers zich gezond, gelukkig en veilig. Er is een open cultuur waar medewerkers zich gehoord, gezien en gewaardeerd voelen, respect voor elkaar hebben en waar successen gevierd worden. Kortom, er is sprake van een prettige samenwerking.’

Hoe kun je als werkgever achterhalen of er sprake is van een gezonde werkcultuur?

‘Om te achterhalen of er een gezonde werkcultuur heerst, bestaan er speciale tests zoals bijvoorbeeld een medewerkertevredenheidsonderzoek. Daarbij delen medewerkers, aan de hand van gevalideerde vragenlijsten, anoniem hun mening met een externe partij.

Die partij maakt dan een rapportage aan de hand van de uitkomsten en geeft daarnaast aanbevelingen die kunnen bijdragen aan het stimuleren van een gezonde werkcultuur binnen de organisatie. Bij deze onderzoeken is er onder andere ook aandacht voor de psychosociale belasting (o.a. pesten, seksuele intimidatie, agressie), als dit onderwerp rood kleurt, dan moet de organisatie echt aan de slag. Wij van Waarborg kunnen een werknemerstevredenheidsonderzoek voor jouw organisatie faciliteren.’

Heb je tips voor werkgevers?

‘Het uitvoeren van een onderzoek onder de medewerkers is de eerste stap, dit is de nul-meting en houdt de organisatie een spiegel voor. Het is sowieso verstandig om dit één keer in de drie jaar binnen de organisatie aan te bieden. Een bedrijf is constant in beweging, daarom zijn meetmomenten van groot belang. Vaak schrikken mensen ervan hoe vaak er sprake is van pesterijen of intimidatie.’

‘Zorg er daarnaast als werkgever voor dat jouw medewerkers altijd de mogelijkheid hebben om een gesprek aan te vragen met een extern vertrouwenspersoon. De contactgegevens van de vertrouwenspersoon moeten vrij toegankelijk zijn zodat ze niet eerst langs HR hoeven om een gesprek aan te vragen.’

Wat kunnen medewerkers zelf doen voor een gezonde werkcultuur?

‘Medewerkers kunnen met een kritische blik naar hun eigen mentale en fysieke welzijn kijken. Stel jezelf de vraag: Zit ik nog lekker in de wedstrijd, op welke manier zorg ik ervoor dat ik fluitend naar mijn werk blijf gaan, doe ik wat ik leuk vind en waar ik goed in ben? Hoe zorg ik dat ik fit de eindstreep haal? Daarbij helpt ook een gezonde leefstijl: regelmatig sporten, gezond eten, niet roken, weinig alcohol, het zijn clichés, maar ze zorgen er wel voor dat je het beste in je vel zit!’

Drie gouden tips van Nancy

  1. Werk-privé balans: Ervaar de vrijheid om echt los te komen van je werk. Vinden jullie dit in je team moeilijk? Bespreek dit dan eens samen en maak afspraken hierover.
  2. Verbinding: Wees belangstellend naar je collega. Vraag eens hoe het echt met iemand gaat. En vraag niet om te vertellen, maar luister oprecht.
  3. Plezier: Vier samen de successen!

 

Bekijk de website van Nancy.